چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره فجر ۱۴۰۱؛ جشنواره گمنام‌ها

چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از عجیب‌ترین دوره‌های آن است

جشنواره فیلم فجر ۴۱ در یک آزمون و خطای متفاوت، شاهد اتفاقاتی است که اگرچه برخی از آن به برگزارکنندگان ارتباطی مستقیمی ندارد اما می‌تواند به عنوان یکی از مثال‌های عجیب ادوار برگزاری از آن یاد کرد. در این صفحه، معرفی فیلم‌ها، حاشیه‌ها و لیست برندگان این جشنواره عجیب در سال ۱۴۰۱ را خواهید خواند.

 

فهرست فیلم های سودای سیمرغ جشنواره فجر ۱۴۰۱

لیست الفبایی ۲۴ فیلم حاضر در جشنواره فجر ۱۴۰۱ را مشاهده کنید. با کلیک/لمس هر عنوان، به صفحه معرفی و اطلاعات فیلم‌ها می‌روید.

 

 

۴ فیلم زیر هم به‌عنوان آثار رزرو معرفی شدند؛

  • «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی (این فیلم ۵۰ درصد فرآیند پس‌تولید را طی کرده و در صورت تکمیل به فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ افزوده خواهد شد)
  • «اخت‌الرضا» مجتبی طباطبایی
  • «جان جانان» شادی آفرین الهیاری
  • «۴۸ ساعت» ابوذر حیدری

 

هیئت داوران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

در دیرترین زمان ممکن در همه ادوار، اسامی هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ اعلام شد؛ پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمد رضوی، محمدتقی فهیم و مسعود نقاش‌زاده فیلم‌های جشنواره فجر ۴۱ را داوری کردند.

همه چیز درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲

دبیر، شعار و پوستر جشنواره ۴۱ فیلم فجر

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر مجتبی امینی است. تهیه‌کننده جوان سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر به واسطه تهیه‌کنندگی سریال گاندو و برنامه سینمایی هفت در میان اهالی سینما شناخته شده است. امینی که سابقه اجرایی جشنواره چلچراغ را دارد، از معدود دبیران جشنواره فیلم فجر در همه ادوار است که دارای عنوان دولتی نیست. پیش از او محمد خزاعی دبیر سی‌امین دوره جشنواره فجر نیز یکی از دبیرانی بود که بیرون از دایره مدیران دولتی برای دبیری انتخاب شده بود.

طراح پوستر چهل و یکمین دوره جشنواره، استاد مسعود نجابتی و شعار جشنواره فجر ۱۴۰۱ اخلاق، امید، آگاهی است که روی پوستر این دوره هم نقش بسته و کلمه «فجر» به چشم می‌آید.

پوستر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر طراحی مسعود نجابتی
پوستر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر – طرح از مسعود نجابتی

هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱

اعضای هیات انتخاب چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر چهره‌های نام‌آشنایی هستند. چهره‌هایی عموما با سابقه مدیریتی و وابسته به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی. از محمدحسین نیرومند و رضا پورحسین تا محمدرضا شرف‌الدین و محمدرضا عباسیان اعضای این هیات انتخاب را تشکیل می‌دهند. حضور حبیب احمدزاده و پرویز شیخ‌طادی و روح‌الله سهرابی نیز وزن هنری و فیلمسازی هیات انتخاب را بالاتر برده است.

 

فیلم کوتاه در جشنوراه فجر ۴۱

اسامی هیات انتخاب و داوری بخش کوتاه از این قرار است: مریم اسمی خانی، دانش اقباشاوی، محمدرضا خردمندان، حسین دارابی و علی رویین‌تن.

این هیات، این فیلم‌ها را بخش فیلم کوتاه جشنواره چهل و یکم فجر انتخاب کرده است:

اسماء (مصطفی آقا محمدلو)، اندروا (امیر پذیرفته)، برنو (محمد ثریا)، جناکات (عطا مجابی)، رنگارنگ (محمدرضا مرادی)، غیرموجه (محمدرضا خاوری)، قهوه‌خانه عاشیقلار (رضا جمالی)، لابیرنت (محسن وحدانی)، مریضخانه مرکزی (وحید نامی، نوید نامی)، نوشابه مشکی (محمد پایدار) و وقفه (مانا پاکسرشت).

 

ویژگی های جشنواره ۴۱ فیلم فجر

  • جشنواره امسال یک جشنواره کاملا دولتی است؛ این به این معنا نیست که در دوره‌های قبل حضور بخش خصوصی در این جشنواره کاملا احساس می‌شد. اما در این دوره حضور پرتعداد فیلم‌هایی که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذارشان نهادهای دولتی و شبه‌دولتی هستند نشانی از ریل‌گذاری جدید دولت سیزدهم در سینما است. فیلم‌هایی با گرایش‌های انقلابی و پرداختن به موضوعاتی استراتژیک که توسط نهادهایی همچون بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی اوج و حوزه هنری انقلاب اسلامی تهیه شده‌اند. بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم رکورددار حضور در این رویداد است.
  • نکته جالب دیگر اینکه تا امروز و لحظه انتشار این مطلب خبری از برگزاری بزرگداشت برای هیچ سینماگری نیست و از این منظر می‌توان این دوره را تا امروز رکورددار خرق عادت دانست.
  • در این دوره از جشنواره بعد از برگزاری ۶ دوره جشنواره بین‌المللی فجر در ماه اردیبهشت تحت عنوان جشنواره جهانی فجر، مسئولان برگزاری باز هم تصمیم گرفتند این جشنواره را با رویداد ملی که در بهمن‌ ماه برگزار می‌شود ادغام کنند که این باعث شد تمامی تلاش‌های چندین ساله بخش بین‌الملل برای تثبیت جشنواره از بین برود.
  • از طرفی به واسطه اتفاقات جاری در کشور که از شهریور امسال آغاز شد برگزارکنندگان جشنواره با چالش‌های جدی‌ای برای ثبت‌نام و معرفی فیلم‌های بخش مسابقه روبرو شدند که باعث تاخیر در اعلام فیلم‌های بخش مسابقه شد و در حالی که کمتر از یک هفته تا برگزاری این جشنواره مانده بود اسامی فیلم‌ها توسط دبیر جشنواره اعلام شد.
  • یکی از نکته‌های مهم این دوره از جشنواره حضور اسامی ناآشنا است که تجربه‌های جدیدی را در سینما پشت سر می‌گذارند. در واقع جشنواره امسال از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته شده باعث شده است این جشنواره تبدیل به جشنواره گمنام‌ها شود.
  • حضور کیومرث پوراحمد و محمدحسین لطیفی و محمدعلی باشه‌آهنگر به عنوان فیلمسازانی که تجربه حضور موفق در جشنواره دوره‌های گذشته را داشتند تنها چهره‌هایی هستند که در این رویداد جزو چهره‌های مهم سینما به شمار می‌روند.

محتوای ستون حاشیه های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، به نقل از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و کانال‌های خبری تامین می‌شود که در این دوره جشنواره حضور دارند؛ «فیلیموشات» نقشی در تهیه آن ندارد.

 

حاشیه های اختتامیه جشنواره فجر ۱۴۰۱

نکته جالب در بخش اعلام برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر ۴۱ حضور ۴ بازیگر سیمرغی جشنواره است که آخرین فعالیتشان پیش از جشنواره، حضور در سریالی از فیلیمو بود؛ سارا حاتمی برنده سیمرغ نقش مکمل زن بازیگری را با نقشی در سریال زخم کاری آغاز کرد. پردیس پورعابدینی هم که نقش اصلی را برد پیش از این با سریال آقازاده و ویژه برنامه دل بی‌قرار که محصول فیلیمو بود با این پلتفرم همکاری داشت. همچنین مجید صالحی در سریال ساخت ایران ۳ محصول فیلیمو حضور داشت و سجاد بابایی که به تازگی بازی‌اش در سریال سقوط تمام شد، سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

حاشیه روز آخر جشنواره فجر ۴۱

• سارا حاتمی بازیگر نوجوان کت چرمی که با سریال زخم کاری وارد عرصه بازیگری شد، در اولین تجربه سینمایی نامزد دریافت جایزه شد.

• نامزد نشدن بابک حمیدیان برای بازی در نقش شهید بروجردی از نکات عجیب این دوره بود.

• فیلم چرا گریه نمی‌کنی ساخته علیرضا معتمدی و آن همه حاشیه‌هایش عملا از جشنواره حذف شد و در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نشد.

• کیومرث پوراحمد که مسن‌ترین فیلمساز این دوره بود دست خالی جشنواره را ترک کرد.

حاشیه های روز نهم جشنواره فجر ۱۴۰۱

• در حالی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ اعلام شدند که برای اولین بار در اتفاقی عجیب اسامی داوران یک شب قبل از اختتامیه اعلام شد. اتفاقی بی‌سابقه که نمونه آن در هیچ جشنواره داخلی و خارجی وجود ندارد.

• تا روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر شاهد حضور نسخه‌هایی از فیلم‌ها بودیم که به صورت نیمه‌کاره به جشنواره تحویل داده شدند؛ فیلم گل‌های باوارده به گفته کارگردانش یک ماه و نیم زمان لازم دارد تا کامل شود. نسخه فیلم‌های وابل و غریب هم با عجله و نیمه‌کاره وارد جشنواره شدند. همچنین فیلم سینما متروپل ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر که معلوم نیست به روز پایانی جشنواره برسد یا نه. حالا پرسش اصلی این است هیات داوران مبنای داوری را با چه معیاری قرار دادند؟ با فیلم‌های نیمه‌کاره که حتی مورد قبول فیلمساز هم نیست؟

• گویا در میان فیلم‌های پخش شده تا امروز برای اهالی رسانه فیلم اتاقک گلی و یادگار جنوب بیشترین میزان رضایت را در میان مخاطبان داشتند.

روز هشتم جشنواره ۴۱ چه حاشیه‌ای داشت؟

• ماجراهای سریالی نرسیدن فیلم‌ها به سانس‌های تعیین شده به روز هشتم رسید. در حالی که قرار بود امروز فیلم وابل در سینمای رسانه‌ها پخش شود گویا این فیلم به دلیل طولانی شدن مراحل فنی به پخش روز هشتم جشنواره نرسید. همچنین به جای فیلم وابل قرار است در سینماهای مردمی فیلم غریب برای مخاطبان پخش شود.

حاشیه روز هفتم جشنواره ۱۴۰۱

• در حالی که قرار بود فیلم گل‌های باوارده در سینماهای مردمی به نمایش در بیاید به دلیل نرسیدن فیلم به جای آن فیلم اتاقک گلی پخش شد. همچنین قرار بود این فیلم ساعت ۱۵ در سینمای رسانه‌ها پخش شود که به این ساعت هم نرسید و فیلم اتاقک گلی جایگزین آن شد.

• در حالی که مخاطبان و اهالی رسانه در پردیس ملت منتظر تماشای فیلم گل‌های باوارده بودند و این فیلم برای اهالی رسانه پخش نشد، وزیر نفت به همراه وزیر ارشاد در سالن شماره ۷ به تماشای این فیلم سینمایی نشستند.

روز ششم جشنواره

• آمار ۸۳ هزار مخاطب برای ۴ روز ابتدایی جشنواره فیلم فجر. همین آمار در دوره چهلم، ۲۰۶ هزار و ۴۱۵ نفر بوده است و این به معنای افت بیش از ۶۰ درصدی مخاطبان جشنواره فجر است.

حاشیه روز پنجم جشنواره فجر ۴۱

• دبیر جشنواره فجر گفت: در جشنواره‌های معتبر دنیا اگر فردی به جایزه آن جشنواره بی‌احترامی کند، به‌طور کامل از جشنواره خط می‌خورد. قاعده همواره همین است. اگر هنرمندی قواعد احترام به یک جشنواره را رعایت نکند، حتماً در دوره‌های بعدی آن جشنواره به او اعتنا نمی‌شود و در فهرست جشنواره حضور نخواهد داشت. این قانون جهانی همه جشنواره‌هاست.

• چرا نام داوران جشنواره هنوز اعلام نشده است؟ دبیر جشنواره فجر ۱۴۰۱: ما تنها در زمان‌بندی اعلام اسامی هیئت داوران، مدیریت رسانه‌ای کرده‌ایم و قصد داریم در موعد مقرر اسامی را اعلام کنیم تا به دوستان‌مان در حوزه فرهنگ و هنر فشاری وارد نشود!

حاشیه روز چهارم جشنواره فجر ۱۴۰۱

• محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی درباره انصرافی‌های بخش بین‌الملل گفت: «وقتی حق رایت فیلم پرداخت می‌شود، حق انصرافی وجود ندارد. در حوزه سینمای داخلی هم همینطور است؛ بنابراین انصراف نمی‌توانند بدهند.» در روزهای اخیر صاحبان ۴ فیلم از ۸ فیلم بخش بین‌الملل جشنواره از جمله برادران داردن (فیلمسازان مطرح بلژیکی) با اعلام انصراف از رویداد فجر اعلام کردند که فیلم بدون اجازه آن‌ها به این جشنواره آمده است.

• فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» بدون حضور عوامل و تنها با حضور تهیه‌کننده اکران شد. نکته جالب اینکه علیرضا معتمدی به پردیس ملت رفته بود اما ترجیح داد در نشست خبری حاضر نباشد و رضا محقق به تنهایی به نشست خبری رفت.

حاشیه روز سوم جشنواره ۴۱

• فیلم‌های کوتاه و مستند حاضر در جشنواره از روز سوم برگزاری در محل پردیس سینمایی ملت برای خبرنگاران به نمایش در می‌آید.

• هنوز اسامی داوران بخش سودای سیمرغ اعلام نشده است و این در حالی است که تا چند روز آینده باید اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف اعلام شود. از این منظر جشنواره امسال رکورددار اتفاقات جالب است!

• دوره چهل و یکم جشنواره فجر را باید دوره هنرنمایی گریمورها نامید. چهره‌پردازان کارکشته سینما در این دوره چهره‌هایی از بازیگران ساخته‌اند که در نگاه اول نمی‌توانید تشخیص دهید این‌ها چه کسانی هستند. ‌‌باورتان می‌شود از راست به چپ تصویر صابر ابر، پژمان بازغی و لیلا بلوکات را می‌بینید؟

گریم های جشنواره فجر 1401

حاشیه روز دوم جشنواره ۱۴۰۱

• از حاشیه‌های جشنواره فجر تا پایان روز دوم اینکه هیچ بازیگر مطرحی در جشنواره حاضر نشد و در نشست خبری حضور پیدا نکرد. تمامی نشست‌ها تنها با حضور کارگردان و تهیه‌کننده و برخی عوامل برگزار شد.

• گزارش‌ها از برخی از سینماهای مردمی حاکی از خلوت بودن سالن‌های نمایش فیلم دارد در حالی که در سامانه فروش بلیت فیلم‌های جشنواره ظرفیت اکران برخی فیلم‌ها پایان یافته است و این ابهام را به وجود می‌آورد که برخی تهیه‌کنندگان اقدام به خرید دسته‌ای بلیت‌های جشنواره کرده‌اند یا خبر فروش رفتن همه بلیت‌های جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱، ساختگی بوده است.

• تهیه‌کنندگان فیلم ۴۸ ساعت یکی از آثار بخش رزرو جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای به دبیر جشنواره از حضور در این رقابت انصراف دادند.

حاشیه روز اول جشنواره فجر ۴۱

• از نکات جالب توجه جشنواره فیلم فجر در دوره چهل و یکم اینکه برای اولین بار جشنواره بدون مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد. مجتبی امینی دلیل این کار را زندگی و معیشت سخت هنرمندان عنوان کرد.

روز صفرم جشنواره فجر ۱۴۰۱

• با توجه به نوع فیلم‌ها، جدا شدن کاخ جشنواره از سالن ویژه خبرنگاران و حاشیه‌های قبل از برگزاری این رویداد، خیلی بعید است که چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۱ حاشیه چندانی داشته باشد. ولی در صورتی‌که حاشیه‌ای رخ داد، در این ستون می‌توانید آن را روزانه بخوانید.

لیست برندگان و سیمرغ های رشته‌های مختلف جشنواره چهل و یکم فیلم فجر ۱۴۰۱ را اینجا می‌خوانید. در یکی از عجیب‌ترین دوره‌های جشنواره که نام داوران تا زمان اعلام نامزدها مشخص نشد، باید هم سیمرغ‌هایش با همین روش دست‌ودلبازانه و البته عجیب به دست صاحبانش برسد. بیشترین سیمرغ‌ها را فیلم «غریب» (محمدحسین لطیفی) و «سینما متروپل» (محمدعلی باشه‌آهنگر) بُردند.

 

بهترین فیلم جشنواره فجر ۱۴۰۱

Fajr «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی

Fajr «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری (سیمرغ اهدایی!) 

Fajr «اتاقک گلی» به تهیه‌کنندگی داود صبوری (جایزه ویژه هیئت داوران)

  • شماره ۱۰» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری
  • «در آغوش درخت» به تهیه‌کنندگی محمد رضا مصباح
  • «کت چرمی» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی
  • «یادگار جنوب» به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند

سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فجر ۴۱

Fajr محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»

  • حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»
  • محمد عسگری برای «اتاقک گلی»
  • هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»
  • بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»
  • حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»
  • محمدحسین لطیفی برای «غریب»

بهترین کارگردان فیلم اول

Fajr محمد عسگری برای «اتاقک گلی» 

  • لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» (دیپلم افتخار)
  • بابک خواجه‌پاشا برای «در آغوش درخت» (دیپلم افتخار)
  • آرمان خوانساریان برای «جنگل پرتقال»
  • رضا نجاتی برای «بعد از رفتن»
  • حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»

سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر ۴۱

Fajr بابک خواجه پاشا برای فیلم در آغوش درخت

  • علی رمضان برای فیلم بچه زرنگ
  • حمید زرگرنژاد برای فیلم شماره ۱۰
  • مسعود هاشمی‌نژاد برای فیلم کت چرمی
  • محمد علی باشه‌آهنگر و حامد باشه‌آهنگر برای فیلم سینما متروپل
  • پدرام پورامیری و حسین دوماری برای فیلم یادگار جنوب

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره ۴۱ فجر

Fajr پردیس پورعابدینی برای فیلم غریب

  • مارال بنی آدم برای فیلم در آغوش درخت
  • هدی زین العابدین برای فیلم عطرآلود
  • ژاله صامتی برای فیلم سرهنگ ثریا
  • سارا بهرامی برای فیلم جنگل پرتقال
  • نوشین مسعودیان برای فیلم سینما متروپل

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد فجر ۱۴۰۱

Fajr علی نصیریان برای فیلم هفت بهار نارنج

Fajr مجید صالحی برای فیلم شماره ۱۰

  • تورج الوند برای فیلم اتاقک‌ گلی
  • مصطفی زمانی برای فیلم عطرآلود
  • میرسعید مولویان برای فیلم جنگل پرتقال
  • جواد عزتی برای فیلم کت چرمی
  • وحید رهبانی برای فیلم یادگار جنوب

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن

Fajr سارا حاتمی برای فیلم کت چرمی

  • ستاره پسیانی برای فیلم کت چرمی
  • پریوش نظریه برای فیلم سینما متروپل
  • پانته‌آ پناهی ها برای فیلم بعد از رفتن
  • غزل شاکری برای فیلم روایت ناتمام سیما
  • سحر دولت شاهی برای فیلم یادگار جنوب
  • رویا تیموریان برای فیلم کت چرمی

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد

Fajr سجاد بابایی برای فیلم استاد

  • هومن برق‌نورد برای فیلم سینما متروپل (دیپلم افتخار)
  • پژمان جمشیدی برای فیلم یادگار جنوب (دیپلم افتخار)
  • فرهاد قائمیان برای فیلم غریب (دیپلم افتخار)
  • امیر جعفری برای فیلم آنها مرا دوست داشتند
  • مهران احمدی برای فیلم غریب
  • روح‌الله زمانی برای فیلم در آغوش درخت

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

Fajr علیرضا زرین‌دست برای سینما متروپل

  • فرشاد محمدی برای اتاقک گلی
  • آرمان فیاض برای کت چرمی
  • روزبه رایگا برای عطر آلود
  • حسن پویا برای شماره ۱۰
  • میلاد پرتو برای یادگار جنوب

سیمرغ بلورین بهترین تدوین جشنواره ۴۱ فجر

Fajr میثم مولایی برای چرا گریه نمی‌کنی و اتاقک گلی

  • عماد خدا بخش برای کت چرمی
  • حسن ایوبی برای بچه زرنگ
  • حمید باشه آهنگر برای سینما متروپل
  • پویان شعله‌ور برای یادگار جنوب
  • مستانه مهاجر برای وابل

سیمرغ بهترین موسیقی جشنواره ۱۴۰۱

Fajr مسعود سخاوت‌دوست برای عطرآلود و شماره ۱۰

  • امیر توسلی برای بچه زرنگ‌
  • پیام آزادی برای هفت بهار نارنج
  • کارن همایونفر برای روایت ناتمام سیما
  • بهزاد عبدی برای سرهنگ ثریا

سیمرغ بلورین بهترین صدا

Fajr امیر نوبخت (صدابردار) و علیرضا علویان (صداگذار) برای یادگار جنوب

  • بهمن اردلان برای اتاقک گلی
  • حسین ابوالصدق برای بچه زرنگ
  • مسیح حدپور سراج (صدابردار) و مهدی جواهرزاده (صداگذار) برای در آغوش درخت
  • عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوصدق (صداگذار) برای سینما متروپل
  • فرخ فدایی (صدابردار) و آرش قاسمی ‌(صداگذار) برای شماره ۱۰

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس

Fajr سارا سمیعی برای یادگار جنوب

  • فاطمه صفری برای اتاقک گلی
  • بهزاد آقابیگ برای غریب
  • عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای سینما متروپل
  • آرام موسوی برای باول

سیمرغ بهترین طراحی صحنه

Fajr محمدرضا شجاعی برای شماره ده و غریب

  • محسن خدابخش برای اتاقک گلی
  • آیدین ظریف برای گل‌های باوارده
  • عباس بلوندی برای سینما متروپل
  • محمدرضا میرزا محمدی برای عطرآلود

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه

Fajr حسن ایزدی برای گل های باوارده (سیمرغ جلوه‌های بصری)

Fajr حمید رسولیان برای فیلم غریب (سیمرغ جلوه‌های میدانی)

  • امیر ولی خانی برای فیلم غریب (دیپلم افتخار جلوه‌های بصری)
  • محسن روزبهانی برای فیلم اتاقک گلی و سینما متروپل
  • ایمان کرمیان برای گل‌های باورده
  • محمد رضا ترکمان شماره ۱۰

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی ۱۴۰۱

Fajr شهرام خلج برای شماره ۱۰ و غریب

  • امید گلزاده برای آن ها مرا دوست داشتند
  • شهرام خلج برای اتاقک گلی
  • منا جعفری برای یادگار جنوب
  • عبدالله اسکندری برای وابل

سیمرغ بهترین پوستر فیلم

Fajr محمد روح‌الامینی برای فیلم بیرو

  • محمد موحدنیا برای فیلم طلاخون
  • میثم میرزایی برای فیلم مرد بازنده

سیمرغ بهترین آنونس و تیزر فیلم

Fajr کیومرث بیک زند برای فیلم تی تی

  • امین سلمانی برای فیلم بی صدا حلزون
  • امید میرزایی برای فیلم دوزیست

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه داستانی

Fajr محمد ثریا (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم برنو

  • محمد رضا مرادی (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم رنگارنگ
  • نیلوفر زیوردار (تهیه کننده) وحید نامی، نوید نامی (کارگردانان) برای فیلم مریضخانه مرکزی
  • محمد جوادمحمد (تهیه کننده) محمد پایدار (کارگردان) برای فیلم نوشابه مشکی

سیمرغ بهترین فیلم مستند

Fajr فرشاد افشین‌پور (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم دنیای وحشی زاگرس

  • سید مصطفی موسوی تبار (تهیه‌کننده) و زهره نجف‌زاده (کارگردان) برای فیلم ۶۴۱۰ روز اسارت
  • مسعود زارعیان (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم غیر مسکونی

دیگر جایزه های اختتامیه جشنواره فجر ۱۴۰۱

Fajr سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: فیلم غریب

Fajr سیمرغ گوهرشاد (ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد برای زنان): لیلی عاج (سرهنگ ثریا)

Fajr سیمرغ ویژه دبیر جشنواره: فیلم گل‌های باوارده

  • جایزه آرمان شهرداری تهران: فیلم اتاقک گلی

جشنواره فجر ۱۴۰۱؛ جشنواره گمنام‌ها

چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از عجیب‌ترین دوره‌های آن است

جشنواره فیلم فجر ۴۱ در یک آزمون و خطای متفاوت، شاهد اتفاقاتی است که اگرچه برخی از آن به برگزارکنندگان ارتباطی مستقیمی ندارد اما می‌تواند به عنوان یکی از مثال‌های عجیب ادوار برگزاری از آن یاد کرد. در این صفحه، معرفی فیلم‌ها، حاشیه‌ها و لیست برندگان این جشنواره عجیب در سال ۱۴۰۱ را خواهید خواند.

 

فهرست فیلم های سودای سیمرغ جشنواره فجر ۱۴۰۱

لیست الفبایی ۲۴ فیلم حاضر در جشنواره فجر ۱۴۰۱ را مشاهده کنید. با کلیک/لمس هر عنوان، به صفحه معرفی و اطلاعات فیلم‌ها می‌روید.

 

 

۴ فیلم زیر هم به‌عنوان آثار رزرو معرفی شدند؛

  • «بهشت تبهکاران» مسعود جعفری جوزانی (این فیلم ۵۰ درصد فرآیند پس‌تولید را طی کرده و در صورت تکمیل به فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ افزوده خواهد شد)
  • «اخت‌الرضا» مجتبی طباطبایی
  • «جان جانان» شادی آفرین الهیاری
  • «۴۸ ساعت» ابوذر حیدری

 

هیئت داوران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

در دیرترین زمان ممکن در همه ادوار، اسامی هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ اعلام شد؛ پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمد رضوی، محمدتقی فهیم و مسعود نقاش‌زاده فیلم‌های جشنواره فجر ۴۱ را داوری کردند.

همه چیز درباره چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲

لیست برندگان و سیمرغ های رشته‌های مختلف جشنواره چهل و یکم فیلم فجر ۱۴۰۱ را اینجا می‌خوانید. در یکی از عجیب‌ترین دوره‌های جشنواره که نام داوران تا زمان اعلام نامزدها مشخص نشد، باید هم سیمرغ‌هایش با همین روش دست‌ودلبازانه و البته عجیب به دست صاحبانش برسد. بیشترین سیمرغ‌ها را فیلم «غریب» (محمدحسین لطیفی) و «سینما متروپل» (محمدعلی باشه‌آهنگر) بُردند.

 

بهترین فیلم جشنواره فجر ۱۴۰۱

Fajr «سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی

Fajr «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری (سیمرغ اهدایی!) 

Fajr «اتاقک گلی» به تهیه‌کنندگی داود صبوری (جایزه ویژه هیئت داوران)

  • شماره ۱۰» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری
  • «در آغوش درخت» به تهیه‌کنندگی محمد رضا مصباح
  • «کت چرمی» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی
  • «یادگار جنوب» به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند

سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فجر ۴۱

Fajr محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»

  • حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»
  • محمد عسگری برای «اتاقک گلی»
  • هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»
  • بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»
  • حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»
  • محمدحسین لطیفی برای «غریب»

بهترین کارگردان فیلم اول

Fajr محمد عسگری برای «اتاقک گلی» 

  • لیلی عاج برای «سرهنگ ثریا» (دیپلم افتخار)
  • بابک خواجه‌پاشا برای «در آغوش درخت» (دیپلم افتخار)
  • آرمان خوانساریان برای «جنگل پرتقال»
  • رضا نجاتی برای «بعد از رفتن»
  • حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»

سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر ۴۱

Fajr بابک خواجه پاشا برای فیلم در آغوش درخت

  • علی رمضان برای فیلم بچه زرنگ
  • حمید زرگرنژاد برای فیلم شماره ۱۰
  • مسعود هاشمی‌نژاد برای فیلم کت چرمی
  • محمد علی باشه‌آهنگر و حامد باشه‌آهنگر برای فیلم سینما متروپل
  • پدرام پورامیری و حسین دوماری برای فیلم یادگار جنوب

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره ۴۱ فجر

Fajr پردیس پورعابدینی برای فیلم غریب

  • مارال بنی آدم برای فیلم در آغوش درخت
  • هدی زین العابدین برای فیلم عطرآلود
  • ژاله صامتی برای فیلم سرهنگ ثریا
  • سارا بهرامی برای فیلم جنگل پرتقال
  • نوشین مسعودیان برای فیلم سینما متروپل

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد فجر ۱۴۰۱

Fajr علی نصیریان برای فیلم هفت بهار نارنج

Fajr مجید صالحی برای فیلم شماره ۱۰

  • تورج الوند برای فیلم اتاقک‌ گلی
  • مصطفی زمانی برای فیلم عطرآلود
  • میرسعید مولویان برای فیلم جنگل پرتقال
  • جواد عزتی برای فیلم کت چرمی
  • وحید رهبانی برای فیلم یادگار جنوب

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن

Fajr سارا حاتمی برای فیلم کت چرمی

  • ستاره پسیانی برای فیلم کت چرمی
  • پریوش نظریه برای فیلم سینما متروپل
  • پانته‌آ پناهی ها برای فیلم بعد از رفتن
  • غزل شاکری برای فیلم روایت ناتمام سیما
  • سحر دولت شاهی برای فیلم یادگار جنوب
  • رویا تیموریان برای فیلم کت چرمی

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد

Fajr سجاد بابایی برای فیلم استاد

  • هومن برق‌نورد برای فیلم سینما متروپل (دیپلم افتخار)
  • پژمان جمشیدی برای فیلم یادگار جنوب (دیپلم افتخار)
  • فرهاد قائمیان برای فیلم غریب (دیپلم افتخار)
  • امیر جعفری برای فیلم آنها مرا دوست داشتند
  • مهران احمدی برای فیلم غریب
  • روح‌الله زمانی برای فیلم در آغوش درخت

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

Fajr علیرضا زرین‌دست برای سینما متروپل

  • فرشاد محمدی برای اتاقک گلی
  • آرمان فیاض برای کت چرمی
  • روزبه رایگا برای عطر آلود
  • حسن پویا برای شماره ۱۰
  • میلاد پرتو برای یادگار جنوب

سیمرغ بلورین بهترین تدوین جشنواره ۴۱ فجر

Fajr میثم مولایی برای چرا گریه نمی‌کنی و اتاقک گلی

  • عماد خدا بخش برای کت چرمی
  • حسن ایوبی برای بچه زرنگ
  • حمید باشه آهنگر برای سینما متروپل
  • پویان شعله‌ور برای یادگار جنوب
  • مستانه مهاجر برای وابل

سیمرغ بهترین موسیقی جشنواره ۱۴۰۱

Fajr مسعود سخاوت‌دوست برای عطرآلود و شماره ۱۰

  • امیر توسلی برای بچه زرنگ‌
  • پیام آزادی برای هفت بهار نارنج
  • کارن همایونفر برای روایت ناتمام سیما
  • بهزاد عبدی برای سرهنگ ثریا

سیمرغ بلورین بهترین صدا

Fajr امیر نوبخت (صدابردار) و علیرضا علویان (صداگذار) برای یادگار جنوب

  • بهمن اردلان برای اتاقک گلی
  • حسین ابوالصدق برای بچه زرنگ
  • مسیح حدپور سراج (صدابردار) و مهدی جواهرزاده (صداگذار) برای در آغوش درخت
  • عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوصدق (صداگذار) برای سینما متروپل
  • فرخ فدایی (صدابردار) و آرش قاسمی ‌(صداگذار) برای شماره ۱۰

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس

Fajr سارا سمیعی برای یادگار جنوب

  • فاطمه صفری برای اتاقک گلی
  • بهزاد آقابیگ برای غریب
  • عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای سینما متروپل
  • آرام موسوی برای باول

سیمرغ بهترین طراحی صحنه

Fajr محمدرضا شجاعی برای شماره ده و غریب

  • محسن خدابخش برای اتاقک گلی
  • آیدین ظریف برای گل‌های باوارده
  • عباس بلوندی برای سینما متروپل
  • محمدرضا میرزا محمدی برای عطرآلود

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه

Fajr حسن ایزدی برای گل های باوارده (سیمرغ جلوه‌های بصری)

Fajr حمید رسولیان برای فیلم غریب (سیمرغ جلوه‌های میدانی)

  • امیر ولی خانی برای فیلم غریب (دیپلم افتخار جلوه‌های بصری)
  • محسن روزبهانی برای فیلم اتاقک گلی و سینما متروپل
  • ایمان کرمیان برای گل‌های باورده
  • محمد رضا ترکمان شماره ۱۰

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی ۱۴۰۱

Fajr شهرام خلج برای شماره ۱۰ و غریب

  • امید گلزاده برای آن ها مرا دوست داشتند
  • شهرام خلج برای اتاقک گلی
  • منا جعفری برای یادگار جنوب
  • عبدالله اسکندری برای وابل

سیمرغ بهترین پوستر فیلم

Fajr محمد روح‌الامینی برای فیلم بیرو

  • محمد موحدنیا برای فیلم طلاخون
  • میثم میرزایی برای فیلم مرد بازنده

سیمرغ بهترین آنونس و تیزر فیلم

Fajr کیومرث بیک زند برای فیلم تی تی

  • امین سلمانی برای فیلم بی صدا حلزون
  • امید میرزایی برای فیلم دوزیست

سیمرغ بهترین فیلم کوتاه داستانی

Fajr محمد ثریا (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم برنو

  • محمد رضا مرادی (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم رنگارنگ
  • نیلوفر زیوردار (تهیه کننده) وحید نامی، نوید نامی (کارگردانان) برای فیلم مریضخانه مرکزی
  • محمد جوادمحمد (تهیه کننده) محمد پایدار (کارگردان) برای فیلم نوشابه مشکی

سیمرغ بهترین فیلم مستند

Fajr فرشاد افشین‌پور (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم دنیای وحشی زاگرس

  • سید مصطفی موسوی تبار (تهیه‌کننده) و زهره نجف‌زاده (کارگردان) برای فیلم ۶۴۱۰ روز اسارت
  • مسعود زارعیان (تهیه‌کننده و کارگردان) برای فیلم غیر مسکونی

دیگر جایزه های اختتامیه جشنواره فجر ۱۴۰۱

Fajr سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: فیلم غریب

Fajr سیمرغ گوهرشاد (ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد برای زنان): لیلی عاج (سرهنگ ثریا)

Fajr سیمرغ ویژه دبیر جشنواره: فیلم گل‌های باوارده

  • جایزه آرمان شهرداری تهران: فیلم اتاقک گلی

دبیر، شعار و پوستر جشنواره ۴۱ فیلم فجر

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر مجتبی امینی است. تهیه‌کننده جوان سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر به واسطه تهیه‌کنندگی سریال گاندو و برنامه سینمایی هفت در میان اهالی سینما شناخته شده است. امینی که سابقه اجرایی جشنواره چلچراغ را دارد، از معدود دبیران جشنواره فیلم فجر در همه ادوار است که دارای عنوان دولتی نیست. پیش از او محمد خزاعی دبیر سی‌امین دوره جشنواره فجر نیز یکی از دبیرانی بود که بیرون از دایره مدیران دولتی برای دبیری انتخاب شده بود.

طراح پوستر چهل و یکمین دوره جشنواره، استاد مسعود نجابتی و شعار جشنواره فجر ۱۴۰۱ اخلاق، امید، آگاهی است که روی پوستر این دوره هم نقش بسته و کلمه «فجر» به چشم می‌آید.

پوستر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر طراحی مسعود نجابتی
پوستر جشنواره چهل و یکم فیلم فجر – طرح از مسعود نجابتی

هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱

اعضای هیات انتخاب چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر چهره‌های نام‌آشنایی هستند. چهره‌هایی عموما با سابقه مدیریتی و وابسته به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی. از محمدحسین نیرومند و رضا پورحسین تا محمدرضا شرف‌الدین و محمدرضا عباسیان اعضای این هیات انتخاب را تشکیل می‌دهند. حضور حبیب احمدزاده و پرویز شیخ‌طادی و روح‌الله سهرابی نیز وزن هنری و فیلمسازی هیات انتخاب را بالاتر برده است.

 

فیلم کوتاه در جشنوراه فجر ۴۱

اسامی هیات انتخاب و داوری بخش کوتاه از این قرار است: مریم اسمی خانی، دانش اقباشاوی، محمدرضا خردمندان، حسین دارابی و علی رویین‌تن.

این هیات، این فیلم‌ها را بخش فیلم کوتاه جشنواره چهل و یکم فجر انتخاب کرده است:

اسماء (مصطفی آقا محمدلو)، اندروا (امیر پذیرفته)، برنو (محمد ثریا)، جناکات (عطا مجابی)، رنگارنگ (محمدرضا مرادی)، غیرموجه (محمدرضا خاوری)، قهوه‌خانه عاشیقلار (رضا جمالی)، لابیرنت (محسن وحدانی)، مریضخانه مرکزی (وحید نامی، نوید نامی)، نوشابه مشکی (محمد پایدار) و وقفه (مانا پاکسرشت).

 

ویژگی های جشنواره ۴۱ فیلم فجر

  • جشنواره امسال یک جشنواره کاملا دولتی است؛ این به این معنا نیست که در دوره‌های قبل حضور بخش خصوصی در این جشنواره کاملا احساس می‌شد. اما در این دوره حضور پرتعداد فیلم‌هایی که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذارشان نهادهای دولتی و شبه‌دولتی هستند نشانی از ریل‌گذاری جدید دولت سیزدهم در سینما است. فیلم‌هایی با گرایش‌های انقلابی و پرداختن به موضوعاتی استراتژیک که توسط نهادهایی همچون بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی اوج و حوزه هنری انقلاب اسلامی تهیه شده‌اند. بنیاد سینمایی فارابی با ۹ فیلم رکورددار حضور در این رویداد است.
  • نکته جالب دیگر اینکه تا امروز و لحظه انتشار این مطلب خبری از برگزاری بزرگداشت برای هیچ سینماگری نیست و از این منظر می‌توان این دوره را تا امروز رکورددار خرق عادت دانست.
  • در این دوره از جشنواره بعد از برگزاری ۶ دوره جشنواره بین‌المللی فجر در ماه اردیبهشت تحت عنوان جشنواره جهانی فجر، مسئولان برگزاری باز هم تصمیم گرفتند این جشنواره را با رویداد ملی که در بهمن‌ ماه برگزار می‌شود ادغام کنند که این باعث شد تمامی تلاش‌های چندین ساله بخش بین‌الملل برای تثبیت جشنواره از بین برود.
  • از طرفی به واسطه اتفاقات جاری در کشور که از شهریور امسال آغاز شد برگزارکنندگان جشنواره با چالش‌های جدی‌ای برای ثبت‌نام و معرفی فیلم‌های بخش مسابقه روبرو شدند که باعث تاخیر در اعلام فیلم‌های بخش مسابقه شد و در حالی که کمتر از یک هفته تا برگزاری این جشنواره مانده بود اسامی فیلم‌ها توسط دبیر جشنواره اعلام شد.
  • یکی از نکته‌های مهم این دوره از جشنواره حضور اسامی ناآشنا است که تجربه‌های جدیدی را در سینما پشت سر می‌گذارند. در واقع جشنواره امسال از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته شده باعث شده است این جشنواره تبدیل به جشنواره گمنام‌ها شود.
  • حضور کیومرث پوراحمد و محمدحسین لطیفی و محمدعلی باشه‌آهنگر به عنوان فیلمسازانی که تجربه حضور موفق در جشنواره دوره‌های گذشته را داشتند تنها چهره‌هایی هستند که در این رویداد جزو چهره‌های مهم سینما به شمار می‌روند.

محتوای ستون حاشیه های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، به نقل از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و کانال‌های خبری تامین می‌شود که در این دوره جشنواره حضور دارند؛ «فیلیموشات» نقشی در تهیه آن ندارد.

 

حاشیه های اختتامیه جشنواره فجر ۱۴۰۱

نکته جالب در بخش اعلام برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر ۴۱ حضور ۴ بازیگر سیمرغی جشنواره است که آخرین فعالیتشان پیش از جشنواره، حضور در سریالی از فیلیمو بود؛ سارا حاتمی برنده سیمرغ نقش مکمل زن بازیگری را با نقشی در سریال زخم کاری آغاز کرد. پردیس پورعابدینی هم که نقش اصلی را برد پیش از این با سریال آقازاده و ویژه برنامه دل بی‌قرار که محصول فیلیمو بود با این پلتفرم همکاری داشت. همچنین مجید صالحی در سریال ساخت ایران ۳ محصول فیلیمو حضور داشت و سجاد بابایی که به تازگی بازی‌اش در سریال سقوط تمام شد، سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

حاشیه روز آخر جشنواره فجر ۴۱

• سارا حاتمی بازیگر نوجوان کت چرمی که با سریال زخم کاری وارد عرصه بازیگری شد، در اولین تجربه سینمایی نامزد دریافت جایزه شد.

• نامزد نشدن بابک حمیدیان برای بازی در نقش شهید بروجردی از نکات عجیب این دوره بود.

• فیلم چرا گریه نمی‌کنی ساخته علیرضا معتمدی و آن همه حاشیه‌هایش عملا از جشنواره حذف شد و در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نشد.

• کیومرث پوراحمد که مسن‌ترین فیلمساز این دوره بود دست خالی جشنواره را ترک کرد.

حاشیه های روز نهم جشنواره فجر ۱۴۰۱

• در حالی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ اعلام شدند که برای اولین بار در اتفاقی عجیب اسامی داوران یک شب قبل از اختتامیه اعلام شد. اتفاقی بی‌سابقه که نمونه آن در هیچ جشنواره داخلی و خارجی وجود ندارد.

• تا روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر شاهد حضور نسخه‌هایی از فیلم‌ها بودیم که به صورت نیمه‌کاره به جشنواره تحویل داده شدند؛ فیلم گل‌های باوارده به گفته کارگردانش یک ماه و نیم زمان لازم دارد تا کامل شود. نسخه فیلم‌های وابل و غریب هم با عجله و نیمه‌کاره وارد جشنواره شدند. همچنین فیلم سینما متروپل ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر که معلوم نیست به روز پایانی جشنواره برسد یا نه. حالا پرسش اصلی این است هیات داوران مبنای داوری را با چه معیاری قرار دادند؟ با فیلم‌های نیمه‌کاره که حتی مورد قبول فیلمساز هم نیست؟

• گویا در میان فیلم‌های پخش شده تا امروز برای اهالی رسانه فیلم اتاقک گلی و یادگار جنوب بیشترین میزان رضایت را در میان مخاطبان داشتند.

روز هشتم جشنواره ۴۱ چه حاشیه‌ای داشت؟

• ماجراهای سریالی نرسیدن فیلم‌ها به سانس‌های تعیین شده به روز هشتم رسید. در حالی که قرار بود امروز فیلم وابل در سینمای رسانه‌ها پخش شود گویا این فیلم به دلیل طولانی شدن مراحل فنی به پخش روز هشتم جشنواره نرسید. همچنین به جای فیلم وابل قرار است در سینماهای مردمی فیلم غریب برای مخاطبان پخش شود.

حاشیه روز هفتم جشنواره ۱۴۰۱

• در حالی که قرار بود فیلم گل‌های باوارده در سینماهای مردمی به نمایش در بیاید به دلیل نرسیدن فیلم به جای آن فیلم اتاقک گلی پخش شد. همچنین قرار بود این فیلم ساعت ۱۵ در سینمای رسانه‌ها پخش شود که به این ساعت هم نرسید و فیلم اتاقک گلی جایگزین آن شد.

• در حالی که مخاطبان و اهالی رسانه در پردیس ملت منتظر تماشای فیلم گل‌های باوارده بودند و این فیلم برای اهالی رسانه پخش نشد، وزیر نفت به همراه وزیر ارشاد در سالن شماره ۷ به تماشای این فیلم سینمایی نشستند.

روز ششم جشنواره

• آمار ۸۳ هزار مخاطب برای ۴ روز ابتدایی جشنواره فیلم فجر. همین آمار در دوره چهلم، ۲۰۶ هزار و ۴۱۵ نفر بوده است و این به معنای افت بیش از ۶۰ درصدی مخاطبان جشنواره فجر است.

حاشیه روز پنجم جشنواره فجر ۴۱

• دبیر جشنواره فجر گفت: در جشنواره‌های معتبر دنیا اگر فردی به جایزه آن جشنواره بی‌احترامی کند، به‌طور کامل از جشنواره خط می‌خورد. قاعده همواره همین است. اگر هنرمندی قواعد احترام به یک جشنواره را رعایت نکند، حتماً در دوره‌های بعدی آن جشنواره به او اعتنا نمی‌شود و در فهرست جشنواره حضور نخواهد داشت. این قانون جهانی همه جشنواره‌هاست.

• چرا نام داوران جشنواره هنوز اعلام نشده است؟ دبیر جشنواره فجر ۱۴۰۱: ما تنها در زمان‌بندی اعلام اسامی هیئت داوران، مدیریت رسانه‌ای کرده‌ایم و قصد داریم در موعد مقرر اسامی را اعلام کنیم تا به دوستان‌مان در حوزه فرهنگ و هنر فشاری وارد نشود!

حاشیه روز چهارم جشنواره فجر ۱۴۰۱

• محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی درباره انصرافی‌های بخش بین‌الملل گفت: «وقتی حق رایت فیلم پرداخت می‌شود، حق انصرافی وجود ندارد. در حوزه سینمای داخلی هم همینطور است؛ بنابراین انصراف نمی‌توانند بدهند.» در روزهای اخیر صاحبان ۴ فیلم از ۸ فیلم بخش بین‌الملل جشنواره از جمله برادران داردن (فیلمسازان مطرح بلژیکی) با اعلام انصراف از رویداد فجر اعلام کردند که فیلم بدون اجازه آن‌ها به این جشنواره آمده است.

• فیلم «چرا گریه نمی‌کنی» بدون حضور عوامل و تنها با حضور تهیه‌کننده اکران شد. نکته جالب اینکه علیرضا معتمدی به پردیس ملت رفته بود اما ترجیح داد در نشست خبری حاضر نباشد و رضا محقق به تنهایی به نشست خبری رفت.

حاشیه روز سوم جشنواره ۴۱

• فیلم‌های کوتاه و مستند حاضر در جشنواره از روز سوم برگزاری در محل پردیس سینمایی ملت برای خبرنگاران به نمایش در می‌آید.

• هنوز اسامی داوران بخش سودای سیمرغ اعلام نشده است و این در حالی است که تا چند روز آینده باید اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف اعلام شود. از این منظر جشنواره امسال رکورددار اتفاقات جالب است!

• دوره چهل و یکم جشنواره فجر را باید دوره هنرنمایی گریمورها نامید. چهره‌پردازان کارکشته سینما در این دوره چهره‌هایی از بازیگران ساخته‌اند که در نگاه اول نمی‌توانید تشخیص دهید این‌ها چه کسانی هستند. ‌‌باورتان می‌شود از راست به چپ تصویر صابر ابر، پژمان بازغی و لیلا بلوکات را می‌بینید؟

گریم های جشنواره فجر 1401

حاشیه روز دوم جشنواره ۱۴۰۱

• از حاشیه‌های جشنواره فجر تا پایان روز دوم اینکه هیچ بازیگر مطرحی در جشنواره حاضر نشد و در نشست خبری حضور پیدا نکرد. تمامی نشست‌ها تنها با حضور کارگردان و تهیه‌کننده و برخی عوامل برگزار شد.

• گزارش‌ها از برخی از سینماهای مردمی حاکی از خلوت بودن سالن‌های نمایش فیلم دارد در حالی که در سامانه فروش بلیت فیلم‌های جشنواره ظرفیت اکران برخی فیلم‌ها پایان یافته است و این ابهام را به وجود می‌آورد که برخی تهیه‌کنندگان اقدام به خرید دسته‌ای بلیت‌های جشنواره کرده‌اند یا خبر فروش رفتن همه بلیت‌های جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱، ساختگی بوده است.

• تهیه‌کنندگان فیلم ۴۸ ساعت یکی از آثار بخش رزرو جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای به دبیر جشنواره از حضور در این رقابت انصراف دادند.

حاشیه روز اول جشنواره فجر ۴۱

• از نکات جالب توجه جشنواره فیلم فجر در دوره چهل و یکم اینکه برای اولین بار جشنواره بدون مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد. مجتبی امینی دلیل این کار را زندگی و معیشت سخت هنرمندان عنوان کرد.

روز صفرم جشنواره فجر ۱۴۰۱

• با توجه به نوع فیلم‌ها، جدا شدن کاخ جشنواره از سالن ویژه خبرنگاران و حاشیه‌های قبل از برگزاری این رویداد، خیلی بعید است که چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۱ حاشیه چندانی داشته باشد. ولی در صورتی‌که حاشیه‌ای رخ داد، در این ستون می‌توانید آن را روزانه بخوانید.

منهای جشنواره

نقد و بررسی و معرفی فیلم مشهور ژاپنی
آنچه درباره فیلم گودزیلا منهای یک باید بدانید

درباره سریال تماشایی آقایان The Gentlemen
معجونی از اکشن و کمدی به سبک ریچی

از ادوارد اسنودن تا سرپیکو اینجا تشریف دارند!
بهترین فیلم های افشاگرانه سینما

گناه فرشته و برگشتن ورق در قسمت‌های آخر
پایانی متفاوت برای یک قصه تلخ

fosil